sobota 19. decembra 2015

Čo prinesie filmová Piata vlna?

Anotácia :
PO PRVEJ VLNE OSTALA LEN TMA.
Po Druhej unikli len šťastlivci. 
A po Tretej sa zachránili iba nešťastníci. 
Po Štvrtej vlne platí jediné pravidlo: nikomu never

Teraz sa schyľuje k Piatej vlne a na osamotenom úseku autostrády sa pred nimi snaží uniknúť Cassie. Pred bytosťami, ktoré sa iba podobajú na ľudí, potulujú sa po krajine a zabíjajú všetko okolo seba. Pred bytosťami, ktoré rozprášili posledných obyvateľov Zeme. Až kým Cassie nestretne Evana Walkera, je presvedčená, že prežije iba ak ostane sama. Očarujúci a záhadný Evan môže byť Cassiinou jedinou nádejou pri záchrane jej brata – ba dokonca jej samej. No Cassie si musí vybrať medzi nádejou a zúfalstvom, medzi vzdorom a porážkou, medzi životom a smrťou. Musí sa vzdať alebo postaviť na odpor.


Niekedy je lepšie nepozrieť si film podľa knižnej predlohy. Niekedy je lepšie na to ani nemyslieť. Niekedy je lepšie to proste nenatočiť. Posledná možnosť je najistejšia. Ak niekomu napadne sfilmovať nejakú dobrú prípadne aj menej zaujímavú knihu, môžu nastať dve situácie:

 1. Film vzkriesi knihu a dostane sa do povedomia širšej spoločnosti (ľudia čo nečítajú knihy).

2. Stane sa s toho filmový prepadák. Aby som nezveličovala -  ľuďom sa proste nebude niečo dosť veľmi páčiť, napríklad réžia, efekty, herecké obsadenie. Niektorí začnú odsudzovať aj knihu a autora ktorí mohol napísať takú debilinu, aj keď si knihu neprečítali. Iný (tí inteligentnejší) si prečítajú knihu. A dôjde im, že kniha je lepšia ako film. Takmer vo všetkých prípadoch.


Prečítala som Piatu vlnu a ušla, v konečnom dôsledku sa mi aj celkom páčila. Aj keď to bolo klišé na n-tú. Zistila som, že sa bude točiť film, aj to sa mi ešte páčilo. Prednedávnom som si pozrela trailer a teraz vám poviem môj názor.

Myslite na to, že je to môj názor, nie váš. Tak ma nezabite. Lebo sú aj takýto ľudia, všetci to poznáme: poviete im, že sa vám nepáči jeden nemenovaný trblietavý storočný upír so sklonmi k pedofílií a už vás idú zabiť, lebo on je ten najlepší, najkrajší, najodvážnejší,  najstarostlivejší upír na celom celučičkom svete. A vy ste teraz tá zlá. Všetci vieme, že hovorím o upírom lámačovi sŕdc Edwardovi. Už vám iste aj došlo, že nie som nejaká veľká milovníčka Twilightu, a mám možno dosť fádny dôvod. Herecké obsadenie. Proste nemám rada jeho (disko Éďa) a ju (tá slečna čo ju chcel každý kusať, lebo je chutná, nie ona, jej krv) (Pre veľmi nechápavých Bella). Ako to býva, aj k nám na Slovensko dorazila éra Twilightu, t.j. školské potreby, oblečenie, vankúše...všetko s motívom bledých tvári. Aby ste si nemysleli, že som hneď Twilight odsúdila k záhube. Nie, skúšala som čítať knihu. Bella mi bola aj sympatická, ale hneď ako bol spomenutý Edward "Trblietka" Cullen som nemohla pokračovať v čítaní. Ja by som ho aj možno mala rada, keby som najprv nevidela tu filmovú scénu kde sa pretŕča a odhaľuje svetu svoju bledú (aj keď stále trblietavú)  hruď, aj keď na to NAOZAJ nebol nikto zvedavý, keďže herec bol vtedy vyšportovaný asi ako anorektička na diéte. Je hriech, že nemám rada toho herca? Kvôli tomu, že aj k nám na školu to dorazilo, k jednej mojej kamarátke, ktorá nedokázala hovoriť o ničom inom aký je on úžasný... A všetkým s tým pílila uši?




A teraz mám takýto zlý pocit aj zo sfilmovania Piatej vlny. Videla som trailer a nepáčil sa mi, nepáčilo sa mi veľa vecí....preto pôjdeme pekne po poriadku.

Ak ste Piatu vlnu nečítali, hlavne si nepozrite najprv film...a radšej ani nepokračujte v čítaní (ja som vás varovala). (Ale vy si to aj tak prečítate. Už len s princípu, že som napísala, aby ste to nečítali.)



Trailer sa začína tým, že Cassie rabuje benzínku a čírou náhodou tam niekoho stretne ( čo je v jej situácií pravdepodobne asi ako to že budu prasatá lietať alebo ja napíšem 25 článkov za jeden deň ).  Dotyčný je zhodou okolností postrelený a Cassie ho upodozrieva že je Iný (asi tak ich autor nazval). Aby som sa zase nejakým záhadným spôsobom nedostala zase k Twilightu, vysvetlím to pomocou úryvku z knihy.

 Ležal tam rozvalený, opieral sa o stenu asi tri metre do mňa, dlhé nohy vystreté pred sebou, jednou rukou si stále stískal brucho. Mal sa sebe maskovaciu uniformu a čierne čižmy, bol zafúľaný a leskol sa od krvi. Krv bola všade. Na stene za ním, roztečená na studenom betóne pod ním. Nasiakla mu ňou uniforma, mal ňou zlepené vlasy. V polotme sa jagala temne , čierno ako smola.
 ___________
Zaškľabil sa a pomaly odtiahol ľavú ruku. Deň sa takmer skončil, celkom sa zotmelo a posledné záblesky svetla akoby vychádzali zo samého zdroja, z neho, popri mne, von odchýlenými dverami. Ruku mal zaliatu napoly zoschnutou krvou. Akoby mal na nej navlečenú purpurovú rukavicu. Zhasínajúce svetlo mu pobozkalo zakrvavenú ruku, odrazilo sa od akéhosi dlhého tenkého kovu a ja som potiahla spúsť.
___________
Prikročila som k nemu, skôr než sa celkom zotmelo. Nie, aby som sa ubezpečila, že je mŕtvy. Chcela som vedieť čo drží v zakrvavenej ruke. Bol to kríž.

 Táto scéna sa v traileri skončí skôr ako ho Cassie odrovná, ale naozaj som zvedavá ako dosiahnu efekt lesku kríža počas poludnia. Čo sa bude lesknúť na slnku ako Edward? (naozaj končím s Twilightom) Ale, otázka znie....Dajú tam filmári vôbec ten kríž? Možno si vravíte: hore-dole jeden kríž, ale mne sa to proste páčilo, ako nebohého autor nazval. Vojak s krížom. A teraz nebude ani vojak a nebude mať ani kríž, lebo filmári z neho spravili bezdomovca (no neuznajte, že tak nevyzerá, má pletené čiapku s rukavičkami...nie, že by každý človek s pletenou čiapkou a rukavicami bol bezdomovec, ale tento tam sedí aj tak rozvalený, keby mal namiesto ten pištole kelímok by som mu tam aj niečo hodila...)

 Ďalším problémom je Materská loď Iných. V traileri ju môžete po prvýkrát zahliadnuť v štyridsiatej štvrtej sekunde. Mne stačila sekunda, aby som si uvedomila čo je zle. 

Páni. To znie... šialene.
šialenstvo: nová normálnosť.
Myslím, že sa môžem pokladať za šialenú, lebo sa mám s kým porovnať so sebou samou. Nie s tou, ktorá sa v tej chvíli trasie hlboko v horách, taká vydesená, až sa bojí vystrčiť hlavu zo spacieho vaku. Nie s touto Cassie. Nie, mám na mysli Cassie pred Príchodom, predtým ako Tí druhí zaparkovali svoje mimozemské rite vysoko na obežnej dráhe.

To len mne príde, že tá VESMÍRNA loď je "zaparkovaná" príliš nízko? A keďže je to VESMÍRNA loď nemala by naozaj "parkovať" na obežnej dráhe Zeme, t.j. vo vesmíre a nie v atmosfére?


Po Prvej vlne zhasli svetlá. Po Druhej obrovské tsunami zaplavilo svet. Tretia vlna priniesla epidémiu, ktorej výsledok môžeme zahliadnuť v jednej minúte a desiatej sekunde traileru. A neviem, či mali maskéri naozaj nedostatok make-upu, alebo čo. To len mne príde, že obeť epidémie vyzerá PRÍLIŠ zdravo? Mne prišiel opis choroby v knihe viacej strašný, krvavý.... lepší. Keď tam má niekto trpieť, tak nech trpí aspoň poriadne. Ale oni niééé...
Myslím, že moja rodina bola šťastnejšia ako než väčšina ostatných. Štvrtý jaždec odcválal s mojou mamou, no tatko, Sammy a ja sme prežili.
 ___________
V posledných hodinách jej utieral krvavé slzy. Držal ju keď vracala čiernu nakázlivú kašu, na ktorú sa jej premenil žalúdok. 
  ___________

Myseľ jej odišla ako posledná, spláchol ju červený príval cunami. Nevedela, kde je, kto je, čo sa s ňou deje. Tvár mala skrútenú v čudnom desivom úsmeve, popukané pery odškerené od krvavých ďasien, zuby fľakaté od krvi. Z úst sa jej vydierali zvuky, ale neboli to slová. Miesto v jej mozgu. kde sa tvorili, bolo zanašvárené vírusom, a ten nepoznal nijaký jazyk - vedel sa len množiť. 
A potom moja matka zomrela v šialených kŕčoch a klokotavých výkrikoch, nepozvaný hostia sa jej vyrojili z každého, lebo s ňou skoncovali, spotrebovali ju. Nastal čas zhasnúť svetlo a nájsť si nový domov. Tatko ju naposledy umyl. Očesal. Vydrhol jej zo zubov zaschnutú krv. Keď nám prišiel povedať, že skonala, bol pokojný. Nezosypal sa. Držal ma, keď som sa zosypala.


Dámy a páni, ako v každom z filmov aj tu som našla najdivnejšiu vec. Krajinu zázrakov. Nie to miesto kam sa dostala Alica. Ale program, vďaka ktorému sa dalo zistiť kto ste. Jednoducho povedané, vám vliezli do hlavy a hrabali sa vám v spomienkach. Ak si myslíte, že toto bolo fest divné, tak ste ešte nevideli ako vyzerá to zariadenie vo filme (1:27). Ale nie som si istá, čo bolo v traileri, lebo mali tam ešte aj prístroj vďaka ktorému našli napadnutie (zistili, že ste ufón). Som zmätená, ale asi to bolo to zariadenie na nájdenie napadnutia. Asi. Možno. Neviem.

Je pripútaný k rovnakému kreslu , aké som videl v miestnosti Krajiny zázrakov. Od hlavy mu vedú drôty k veľkej konzole za chrbtom s blikajúcimi červenými svetlami.

 Filmové efekty sú zatiaľ v pohode (keď si odmyslím tú obrovskú  vesmírnu loď, ktorá sa nejakým záhadným spôsobom drží na oblohe. Lebo gravitácia).

Ale, čo herecké obsadenie? Cassie ako hlavnú hrdinku som až tak veľmi nemusela, v jednu chvíľu bola dobrá hlavná hrdinka s ktorou sa dokážem aj stotožniť, ale čo ona väčšinu deja robila...hoci bola odvážna, bola naivná (takmer dosiahla maximum naivnosti... a to nepoukazujem na žiadny chodiaci pytlík krve).  Hneď padla Evanovi do náruče, nie aby sa zamyslela nad tým, že to môže byť nejaký zvrhlý týpek bez charakteru...hlavne, že je zlatý chalan (takmer ako logika dnešných dievčat). Autor niekedy opisoval jej myšlienky dosť mätúco, pripadalo mi to, ako keby sa do nej nevedel vžiť (ale keďže je chlap a nemá myseľ teenegerky, som ochotná mu to odpustiť).  Takže dúfam, že herecký výkon Chloë Grace Moretz bude podobný ako filmovej Katniss - Jennifer Lawrence (viacej realistická...lebo knižná Katniss rozmýšľala až príliš dospelo, nemyslíte?).

 Ben Parish *vyslovuje s prehnane americkým prízvukom* alias Zombie alias tajná láska Cassie bol fajn, zdravo sebavedomý aj zbabelý. Aj keď si ho Cassie vykresľovala ako Pána dokonalého, ale čo už. Asi najrealistickejší knižný hrdina akého poznám. Avšak za nič na svete som si ho nevedela predstaviť. A stále neviem.

A nakoniec Evan Walker, ktorého som stále nechápala - počas celej knihy. Neviem či mal slabosť pre ženy, ktoré ho buzerovali...Ale keďže sa prebral len nedávno a Cassie bola prvá po ruke...Ja fakt neviem...Spočiatku záhadná postava z ktorej sa nakoniec vykľuje hrdina (aj keď akože zomrie...) (zase ďalšie knižné klišé: "celoživotná" láska hrdinky zomrie a ona na ňu v sekunde zabudne a beží za ďalším... Ale odrazu sa zistí, že jej ex-láska to nejakým nevysvetliteľným spôsobom prežila...). Herec čo ho hrá, to je taká klasika s ktorou sa stretávame vo väčšine filmov - osemnásťročného chalana hrá tridsiatnik (keďže som prežila som Tobiasa v Divergencí, prežijem už všetko). Našťastie Alex Roe nevyzerá až tak staro a celkom sa aj hodí autorovmu popisu - na farmára (takže kým nezačala invázia asi doma Evan okopával záhradku...) (Aj napriek tomu je stále rovnako drsný). Len mi nejako ušlo, že mal bradu. A hádajte čo. V knihe ju nemal.
  

A na záver. Moje očakávanie od filmu je veľmi malé. Ale je lepšie byť pripravená dopredu na sklamanie, s ktorého sa možno napokon stane nadšenie. Ak máte radi tínedžerky, ktoré so sebou vláčia plyšového medvedíka s cieľom hrdinsky zachrániť svojho brata (ani pán boh nevie kde je), mierne romantické klišé medzi človekom a mimozemšťanom, a k tomu romantický trojuholník, tak si Piatu vlnu určite pozrite.

Tak. So želaním krásneho dňa sa s vami lúčim a pevne verím že sa vidíme pri ďalšom článku z mojej dielne.
Blogu zdar!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára